HomeArtikelSpoed zet in op klantvriendelijkheid met netpresenter

Spoed zet in op klantvriendelijkheid met netpresenter

Sinds kort wordt voor patiënten die zich aanmelden op de dienst spoedgevallen van het AZ Nikolaas real-time informatie over het aantal aanwezige patiënten op spoed, de vermoedelijke wachttijd en het aantal ernstig zieke patiënten ter beschikking gesteld.

Elke patiënt die naar spoed komt, wil zo vlug mogelijk geïnformeerd worden over zijn of haar behandelproces. En een vraag die steeds terugkomt is: “Gaat het hier lang duren?”. Tot voor kort  informeerden we de mensen enkel tijdens patiëntencontacten. We voelden echter aan dat de informatienood groot was en wilden een efficiënte en accurate manier aanbieden  om  onze patiënten beter te informeren. Netpresenter bood ons de oplossing.

De netpresenter kan u terugvinden aan de spoedbalie.

Netpresenter is een programma te vergelijken met een dynamische PowerPoint presentatie. De ruwe data die we nodig hebben om de presentatie te voeden, wordt uit het spoedprogramma ERline gehaald (= het EPD van spoed). Dit werd mogelijk gemaakt door een vruchtbare samenwerking tussen  de spoedgevallendienst en de dienst IT van het AZ Nikolaas.

Na meerdere testfasen en aanpassingen staat de presentatie nu op punt. Deze wordt in elke wachtzaal via monitoren  en in elke patiëntenbox via PC’s continu afgespeeld. De aanwezige patiënten worden dus in real time geïnformeerd over de drukte en de wachttijden. Niet alleen de huidige wachttijd wordt weergegeven, ook de wachttijd van drie uur eerder. Op die manier kan de patiënt  zelf inschatten  of het drukker of  rustiger wordt. Daarnaast wordt er ook nuttige informatie medegedeeld in het kader van het spoedbezoek. De voordelen voor de patiënt spreken voor zich, maar ook onze verpleegkundigen, artsen en de medewerkers van de spoedbalie hebben nu een leidraad om patiëntenvragen te beantwoorden.

Dries Dewilde

Adjunct-hoofdverpleegkundige spoed

03 760 6201

Cedric Schelfhout

Adjunct-hoofdverpleegkundige spoed

03 760 6202