HomeArtikelTevredenheidsenquête als sleutel tot een optimale dienstverlening door het labo pathologie

Tevredenheidsenquête als sleutel tot een optimale dienstverlening door het labo pathologie

Gepubliceerd op vrijdag 18 april, 2025

In een ziekenhuis zijn pathologische onderzoeken, waarbij afwijkingen in weefsels en celmateriaal worden onderzocht, cruciaal voor het stellen van diagnoses en het bepalen van de juiste behandelmethoden. De kwaliteit van deze dienstverlening beïnvloedt niet alleen de medische uitkomsten, maar ook de tevredenheid van zowel patiënten als zorgprofessionals.

Waarom is het uitvoeren van een enquête belangrijk?

Het verzamelen van feedback van artsen geeft inzicht in zowel de sterke punten als verbeterpunten in de dienstverlening. Bovendien versterkt het de communicatie en samenwerking met andere ziekenhuisafdelingen. Feedback helpt om de processen beter af te stemmen op de behoeften van de aanvragers, wat de algehele efficiëntie en kwaliteit van de zorg ten goede komt.

Een ander belangrijk voordeel van tevredenheidsenquêtes is dat ze bijdragen aan de professionalisering van het laboratoriumpersoneel. Door het ontvangen van feedback over hun werk kunnen ze persoonlijke en teamgerichte verbeteringen doorvoeren. Dit kan leiden tot meer werkplezier, betere prestaties en een nog grotere betrokkenheid bij het leveren van hoogwaardige zorg.

Hoe werd de enquête georganiseerd?

In lijn met kwaliteitsvereisten (ISO15189:2022 en Sciensano Praktijkrichtlijn) werd in november 2024 een elektronische enquête opgesteld. Via vijf gerichte vragen werd gepolst naar de tevredenheid van de aanvragers omtrent de verschillende aspecten van de dienstverlening door het labo waarbij een score van één tot en met vijf kon worden toegekend.

De enquête werd via mail verspreid naar 141 aanvragers binnen 14 verschillende ziekenhuisafdelingen vanwaar stalen worden ontvangen. Na een periode van drie weken werden de ontvangen antwoorden geanalyseerd en gevisualiseerd op basis van frequentie van scores per vraag.

Wat zijn de resultaten?

De distributie plot toont de behaalde scores (1= zeer ontevreden, 5 = zeer tevreden) per aspect, waarbij de grootte van de plot de frequentie van de ontvangen scores weergeeft. De grootste concentratie van de antwoorden bevindt zich bij een score van 4 en 5 (tevreden tot zeer tevreden) en er wordt een mediane score van vier behaald voor alle kwaliteitsaspecten.

Figuur 2 visualiseert de gemiddelde score per bevraagd aspect op de verschillende assen. Alle aspecten scoren voldoende (gesitueerd op de buitenzijde van de grafiek) met gemiddelde scores tussen 3,6 en 4 op een maximum van 5. De ‘snelheid van rapportering’ scoort het laagst (3,6/5) terwijl de ‘Beschikbaarheid voor overleg en vragen’ de beste score behaalt (4/5).

Wat kunnen we concluderen?

Deze eerste versie van de elektronische enquête fungeert als benchmark voor de algemene tevredenheid van de aanvragers binnen het laboratorium. De cijfers die hieruit voortkomen, zullen de basis vormen voor vergelijking met toekomstige rondvragen.

De algemene response (14%) was voldoende hoog om representatieve resultaten te verkrijgen, rekening houdend dat er meerdere artsen actief zijn per afdeling. Het format van de enquête zorgde ervoor dat deze snel ingevuld kon worden (één tot twee minuten), wat leidde tot een efficiënte verwerking en transparante resultaten.

Ondanks de distributie van de scores en de gemiddelde scores die aantonen dat de dienstverlening binnen het labo gewaardeerd wordt, zullen er enkele initiatieven ter verbetering worden genomen. Hierbij proberen we om de technische aspecten en beperkingen van onze discipline toe te lichten zoals de mogelijkheid tot een rondleiding op onze dienst voor assistenten en andere geïnteresseerde collega’s, het opstellen van een informatiedocument voor de startende assistenten, communicatie rond het in gebruik nemen van nieuwe immunohistochemische kleuringen/merkers met klinische relevantie, samenzitten met andere disciplines om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.

Dergelijke tevredenheidsenquête is een essentieel instrument voor het verbeteren van de dienstverlening van laboratoria in een ziekenhuis. Het biedt waardevolle inzichten die niet alleen de efficiëntie en kwaliteit van het laboratorium kunnen verbeteren, maar uiteindelijk ook bijdragen aan de algehele patiëntenzorg.

Dr. Heidi Woestenborghs (anatoom patholoog), Evy Janssens (verantw. labo anatomische anatomie)

Dr. Heidi Woestenborghs

Anatomopathologie