Vitaz+ normen 2025
Gepubliceerd op woensdag 19 februari, 2025
Binnen Vitaz dragen we kwaliteit en patiëntveiligheid hoog in het vaandel en zetten we in op ons eigen kwaliteitsbeleid QVITAZ. Kwaliteit is voor ons meer dan het behalen van een accreditatielabel. Het omvat eveneens het streven naar de continuïteit ervan, te realiseren door middel van kwaliteitstraining en -borging.

Team Quality & Safety
Als team Quality & Safety dragen we het kwaliteitsbeleid niet alleen. Dit doen we samen met alle medische en verpleegkundige diensthoofden, Q-ambassadeurs en alle medewerkers. Wij willen hen dan ook uitdrukkelijk bedanken voor hun inzet en bijdrage.
Het team Quality & Safety werkt dagelijks aan het bevorderen van kwaliteitsvolle en veilige zorg binnen onze organisatie. Met ons team werken we aan het versterken van een cultuur waarin veiligheid, kwaliteit en de patiënt centraal staan. We trachten medewerkers en artsen te ondersteunen bij het uitvoeren en meten van kwaliteitsvolle zorg. Zo komen we per afdeling driemaandelijks samen met (adjunct-)hoofdverpleegkundige(n) en eventuele Q-ambassadeurs op het kwartaaloverleg. Daarop worden resultaten via dashboards/boordtabellen, nieuwigheden en lopende of te verwachten audits besproken. Daarnaast bieden we gerichte ondersteuning bij kwaliteitsgerelateerde vragen en uitdagingen.
Vitaz+ normen
Elk jaar wordt er gewerkt rond vijf VITAZ+ normen. Dit zijn de eigen Vitaz puntjes op de ‘i’, thema’s waarop we een heel jaar inzetten, samen met alle medewerkers.
Hoe komen deze VITAZ+ normen tot stand? In het najaar bundelen we resultaten van audits, actuele vragen van afdelingsmedewerkers en aankomende inspecties of kwaliteitslabels. Op basis van deze gegevens formuleren we een voorstel voor ziekenhuisbrede onderwerpen waarop we ons in het komende jaar willen richten. Hieruit wordt een eerste selectie gemaakt door de medische en verpleegkundige directie. Vervolgens peilen we via een korte bevraging bij de medische diensthoofden en verpleegkundige leidinggevenden naar de thema’s die zij het meest relevant en belangrijk achten, evenals naar de gewenste invulling hiervan. Met deze input gaan wij aan de slag om de vijf nieuwe Vitaz+ normen voor het volgende jaar vast te leggen, evenals de bijbehorende subnormen. Deze subnormen worden specifiek en meetbaar geformuleerd, zodat we onze streefdoelen zo transparant mogelijk kunnen communiceren. Via digitale dashboards kunnen medische en verpleegkundige leidinggevenden de stand van zaken opvolgen.
Voor 2025 zijn de VITAZ+ normen: informatieveiligheid, verbeterbeleid, volledigheid dossier, noodprocedures en patiëntinformatie.